Diagnosis and differential diagnosis of dissociative disorders and other trauma-related disorders
Dr. Klaus Mattheß
Wednesday, 15 August 2007

Host

PIE - Psychotraumatology Institute Europe
PIE - Psychotraumatology Institute Europe

Lecturers

Suzette Boon Ph.D.

Mrs. Suzette Boon, PhD, started her professional way in 1967 at the University of Amsterdam, which she left with a bachelor degree. After one year at the Université de Neuchatel in Switzerland, where she studied French and Spanish, she matriculated the University of Utrecht (Netherlands), where she was occupied with clinical Psychology, child psychology, and anthropology from 1968 up to 1974.
In 1974 too, she left for East Africa, Regional Hospital in Tanzania, where she was involved in research on the local witchcraft movement.
After a post–doctorate psychotherapy training from 1976 -1978 at the University of Leiden, the Netherlands, from 1978 – 2002 she worked in the function of a psychotherapist at Riagg Zuid Nieuw West Amsterdam: from 1978 – 1995 in the Social psychiatric outpatient department, from 1995-2002 in the psychotherapy department. 1978-1984 she attended a further training in systemic therapy (family therapy) and organized workshops in the Netherlands and USA, for instance J. Haley; S. Minuchin; P Papp; O. Silverstein; C. Tomm; Selvini Palazoli, Boscolo & Ceccin (Milan, Italy); M. Andolfi (Rome).
During the same period she enriched her education by a formal training in hypnosis (both in the Netherlands and the USA). Since 1984 she specialized in diagnosis and treatment of dissociative disorders and chronic posttraumatic disorders. On this subject she organized workshops, seminars and presentations in the Netherlands; Belgium, Germany, Norway; England and USA.
From 1988-1993 she participated in a research project at the Free University of Amsterdam on the subject: the reliability and validity of the Structured Clinical Interview for DSM-III-R Dissociative disorders. In 1993 she left the Free University of Amsterdam with the degree of PhD. In 1995 she continued her education in the Forensic psychiatric department Roosenburg, Den Dolder , the Netherlands, where she left in 2002. During that time she participated in two research projects:
1) Differential diagnosis Dissociative disorders versus personality disorders and factitious DID.
2) Dissociative symptoms and PTSD among forensic psychiatric patients.
Since august 2002 she is the program coordinator personality disorders and trauma related psychiatric conditions in the Regional Psychiatric Department Zeist, the Netherlands.

Literature

Boon, S & Draijer, N. (1991). Diagnosing Dissociative Disorders in the Netherlands. A pilot study with the Structured Clinical Interview for DSM-III-R dissociative Disorders. American Journal of Psychiatry, 148, 458- 462

Boon, S. & Draijer, N. (1993a). Multiple Personality Disorder in The Netherlands. A clinical investigation of 71 patients", American Journal of Psychiatry, 150 (1993a) 3: 489-494

Boon, S. & Draijer, N. (1993b). Multiple Personality Disorder in the Netherlands. (Amsterdam: Swets & Zeitlinger, 1993b)

Boon, S. & Draijer, N. The Differentiation of Patients with MPD or DDNOS from patients with a cluster B Personality Disorder", DISSOCIATION, 6, 2/3, 126-135.

Boon, S & Draijer, N. (1995) . Screening en diagnostiek van dissociatieve stoornissen. Lisse/Amsterdam Swets & Zeitlinger

Draijer, N & Boon, S. (1999). The Imitation of Dissociative Identity Disorder. Patients at risk; therapists at risk. The Journal of Psychiatry and Law, 27, fall-winter.

Dates

2007 - 20. and 21. April

Fees

2007 - 20. and 21. April: 380 €

Payment of fee please to the account:
Recipient: PIE - Helga Matthess
Account number: 200 010 395
Bank code number: 350 500 00
Bank: Stadtsparkasse Duisburg
IBAN: DE04 3505 0000 0200 0103 95
SWIFT-BIC: DUISDE33

Location

Evangelisches Schulzentrum Hilden
Schulzentrum der Evangelischen Kirche im Rheinland

Gerresheimer Strasse 74
40721 Hilden
Deutschland

Evangelisches Schulzentrum Hilden

Workshop - PIE014
Diagnosis and differential diagnosis of dissociative disorders and other trauma-related disorders
Chronische dissoziative Störungen (insbesondere DIS, DDNOS und Depersonalisationserkrankungen) können als komplexe Traumafolgestörungen angesehen werden.
Trotz der ursprünglichen Beiträge des französichen Psychiaters Pierre Janet wurden (und werden immer noch) diese Erkrankungen im „Mainstream“ der Psychiatrie vernachlässigt. In den letzten zwei Jahrzehnten wächst jedoch das Interesse an Traumatisierung und an Traumafolgestörungen.
Dissoziative Erkrankungen lassen sich nicht einfach diagnostizieren und zwar aus folgenden Gründen:
  1. Im Allgemeinen zeigen Patienten ihre dissoziativen Symptome nicht, sondern haben die Tendenz, diese zu verbergen.
  2. Es gibt eine Reihe von Überschneidungen mit anderen Erkrankungen wie komplexe Posttraumatische Erkrankung und Cluster B Persönlichkeitsstörungen
  3. Traumafolgestörungen sind im DSM-IV einander nicht zugeordnet
  4. Kliniker werden nicht systematisch in Hinblick auf Diagnose und Behandlung dissoziativer Erkrankungen geschult.
  5. Es gibt eine anhaltende und polarisierende Debatte über die Existenz von DIS als reliable und valide Diagnose
Als Konsequenz auf die fehlende Anerkennung dissoziativer Symptomatik verbringen diese Patienten viele Jahre im Gesundheitssystem oft mit verschiedenen Diagnosen und ohne Behandlung ihrer Grunderkrankung
Am ersten Tag des Workshops werde ich einen allgemeinen Überblick über Dissoziative Erkrankungen und anderen Traumafolgestörungen wie komplexe PTBS und somatoforme Dissoziation geben. Wir werden auf die klinische Phänomenologie DSM-IV Diagnosen der Dissoziativen Störungen achten. Weiter werden wir die Screening Instrumente wie den DES und den SDQ-20 diskutieren. Wir werden uns auch mit den Stärken und Schwächen des “Structured Clinical Interview for DSM-IV Dissociative Disorders (SCID-D)” befassen, der von M. Steinberg entwickelt wurde (Boon & Draijer, 1991, 1993; Draijer & Boon, 1999), und ich werde das neue Diagnoseinterview vorstellen: „Interview for Dissociative Disorders and Trauma related Symptoms (IDDTS, Boon, Draijer and Matthess, 2006)“. Dieses Interview wurde 2005/2006 entwickelt. Es besteht aus verschiedenen Kapiteln
(1) somatoforme Dissoziation, (2) traumabezogene Symptome und (3) psychoforme Dissoziation (4) Zusatzfragen zur Differenzierung zwischen echten und imitierten DIS-Fällen. Es ist möglich, verschiedene Untergruppen des Interviews zu verwenden.
Videovignetten werden vorgeführt

Am zweiten Tag werden wir uns insbesondere auf die Diffentialdiagnose konzentrieren. Schwerpunkt wird die Unterscheidung zwischen Patienten mit echter DIS oder DDNOS von solchen mit Cluster B Persönlichkeitsstörungen und Patienten mit Imitierungen der Erkrankungen sein.
Zusätzlich werden noch Forschungsergebnisse vorgetragen.
Hierfür werden für die unterschiedlichen Diagnosekategorien (DIS, DDNOS, Persönlichkeitsstörungen und Imitierte DIS) Profile verglichen.
Es werden verschiedene Patientengruppen unterschieden:
  1. Patienten mit echter DIS
  2. Patienten mit echter DIS und gleichzeitiger Histrionischer Persönlichkeitsstörung
  3. Patienten mit Persönlichkeitsstörung
  4. Patienten mit imitierter DIS “Borderlinetyp”
  5. Patienten mit imitierter DIS “histrionischer Typ”
  6. Patienten mit echter, zeitweise schwerer dissoziativer Symptomatik, die fälschlicher weise manchmal als DIS diagnostiziert werden (z.B. komplexe PTBS)

Es werden Fallbeispiele vorgestellt. Auch wird dem Thema Übertragung und Gegenübertragung bei echter und imitierter DIS Aufmerksamkeit geschenkt. Schließlich werden ich auch Möglichkeiten diskutieren, Patienten mit der Imitierung von DIS zu konfrontieren, ohne sie für die Behandlung „zu verlieren“, und Implikationen für die weitere Behandlung erläutern.

Lernziele
  1. Die Teilnehmer werden Dissoziative Störungen nach DSM-IV erkennen und differenzieren können und besser andere Traumafolgestörungen erkennen können.
  2. Die Teilnehmer lernen den Umgang mit dem IDDTS und den Vergleich mit dem SCID-D.
  3. Die Teilnehmer können Unterschiede in der Symptomdarbietung von Patienten mit dissoziativen Störungen und solchen mit anderen DSM-IV Achse I und Achse II –Erkrankungen darstellen.
  4. Die Teilnehmer erkennen besser Unterschiede in Symptomen (sowohl dissoziative wie anderer Traumafolgestörungen) und der Darstellung von Patienten mit echter und imitierter DIS.
  5. Die Patienten erlernen den Umgang mit einem Protokoll, das hilfreich im Umgang mit den Problemen echter gegenüber imitierten Dissoziativen Störungen ist.
Languages
Workshop auf German.
Agenda    
Friday Registration 10.00 h.
  Opening 11.00 h.
  Lunch 13.00 h. till 14.00 h.
  Conclusion 18.00 h.
Fridayevening Dinner 19.00 h.
     
Saturday Opening   9.30 h.
  Lunch 13.00 h. till 14.00 h.
  Conclusion 17.00 h.
Direction
By carBy train
Follow the A3. At Hildener Kreuz, take the A46 in the direction of Düsseldorf. Leave the A46 at the first exit: Erkrath, D.-Unterbach, and proceed in the direction of Hilden. You will now be driving on the Gerresheimer Straße. Follow this street for approximately 3 km. until you reach the Schulzentrumn. You will find indicators to the Forum from the entrance of the Schulzentrum. At the Düsseldorfer Hauptbahnhof (Duesseldorf main station) take the S-Bahn (S 7) Direction Solingen Ohligs, Leave the S-Bahn at S-Bahnhof (Station) Hilden. From here, a taxi drive will take two or three minutes, and the walking distance is about 5 minutes. Take exit left hand (looking in the direction of the train), turn at the exit of the Bahnhofstrasse left into the Poststraße, turn left into the Körnerstraße, follow the bend to the right, continue your way straight ahead at the traffic lights into the Immermannstraße, cross the Luisenstraße and continue till the Gerresheimer Straße. By airplane: There is a direct connection from airport Duesseldorf to the S-Bahn station in Hilden.